دستهبندی نشده, ارز های دیجیتال

پشت پرده داستان دوج کوین

پشت پرده دوج کوین

پشتوانه دوج کوین یک داستان جذاب، پرکنایه و پر از پتانسیل است.

بسیاری از مردم از تاریخ عجیب و غریب دوج کوین خبر ندارند. درست است که این کوین نام خود را به عنوان یک الگوی رفتاری در بازار ارز دیجیتال ثبت کرده است، اما به نظر می رسد چیزهای بیشتری برای دانستن وجود دارند. در ساده ترین شکل خود، دوج کوین فقط یک رمرارز است، نوعی ارز دیجیتالی که پشت سر خود دارای فناوری جالبی است. اما در واقعیت داستان بیشتر از این هاست. در واقع این رمزارز یک نماد است. نمادی که به صورتی مناسب نشان می دهد آنچه در مرکز صنعت رمزارزها می گذرد به چه معناست و چرا توکنی که زندگی خود را با عنوان یک میم شروع کرد، اکنون دارای ارزش مادی و مالی بیشتر از هر توکن دیجیتالی دیگری شده است.

داستان پشت پرده دوج کوین

دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی برای سرگرمی در صنعت ارز دیجیتال به وجود آمد و ناگهان مورد علاقه کاربران قرار گرفت. جکسون پالمر که در آن زمان مدیر محصولات Adobe بود، این رمزارز را با عنوان شوخی کنایه آمیز نسبت به این فناوری مالی نوپا درست کرد. بهترین روش او برای شوخی کردن با رمزارزها؟ از طریق یک میم. در واقع او از دوج که میم محبوب سگ نژاد شیبا اینو بود، برای نشان دادن چهره این رمزارز استفاده کرد (بله واقعا چنین کاری را کرد). دوج کوین در اصل به معنای چکه کردن در فرهنگ میم است.

با این حال ایده ای که قرار بود فقط یک طنز باشد، به سرعت با حمایت شگفت انگیزی روبرو شد و پالمر فهمی که چیز مهمی در دست دارد. به همین دلیل بود که دامنه dogecoin.com را خریداری و راه اندازی کرد. در همان زمان بیلی مارکوس که مهندس نرم افزار در IBM بود، تلاش می کرد که رمزارز خاص خود یعنی Luckycoin را راه اندازی کند، اما شانس کمی برای بازاریابی داشت (انگار طنز ماجرا تمامی ندارد). به همین دلیل بود که با پالمر که هنوز دوج کوین را توسعه نداده بود، تماس گرفت و درخواست کرد که روی نرم افزار کار کند.

این دو شروع به همکاری با یکدیگر کردند و در پایان سال 2013 به صورت رسمی این رمزارز را وارد چرخه بازار کردند. دو هفته بعد از این اتفاق، شاهد یک افزایش 300 درصدی قیمت آن بودند. شاید این چهره دوست داشتنی شیبا اینو بود که باعث شد توجه مردم به این توکن جلب شود و شاید هم واقعیت این بود که چین همان موقع ها سرمایه گذاری بانک ها بر روی رمزارزها را ممنوع کرده بود (بسیار خب، این دومی دلیل واقعی بود).

در هر حال، قیمت کوین افزایش پیدا کرد و این رمزارز حتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت. سه روز بعد، ارزش این سکه با افت شدیدی روبرو شد، اما همه چیز اتفاق افتاده بود و حالا دیگر این توکن برای خود نامی دست و پا کرده بود.

ارز دیجیتال دوج کوین

فناوری قابل توجه پشت سر توکن دوج

در نگاه اول ممکن است دوج کوین شبیه نوعی بیت کوین مسخره باشد، ولی اگر پرده ها را کنار بزنید، متوجه خواهید شد که عناصر مختلفی در این فناوری دست دارند. در مرکز این فناوری، چندین تفاوت اساسی نسبت به سایر کوین ها وجود دارد که باعث می شود که از سایر رمزارزها متمایز باشد.

اساسی ترین و مهم ترین تفاوت بین این رمزارز و سایر رمزارزها در این است که دارای منبع نامحدود است، در حالی که سایر رمزارزهامثل بیت کوین و لایت کوین دارای محدودیت هایی هستند. این امر نقش بسیار مهمی در قیمت دوج کوین داشته است. قیمت دوج کوین بسیار پایین تر و البته مقرون به صرفه تر از بیت کوین است، اما همچنان خطر اینکه دچار کاهش ارزش شود وجود دارد.

از طرف دیگر دوج کوین با الگوریتمی متفاوت از بیت کوین توسعه یافته است. درست است که اینجا به مسائل ظریف فناوری نمی پردازیم، ولی این ها جزئیاتی هستند که نتایج فوری و سریعی را به دست آورده اند. معامله این رمزارز خیلی سریع تر از سایر رمزارزها انجام می شود. همچنین تجهیزات گران قیمتی که برای استخراج یا ایجاد بیت کوین لازم است، برای شبکه دوج کوین ضروری نیستند که این امر می تواند به صورت بالقوه باعث کاهش امنیت آن شود.

داستان پشت دوج کوین: چیزی فراتر از رمزارز

دوج کوین از همان شروع طنزآمیزش، خود را به شکل یک گروه حمایتگر از دیگر رمزارزها جداکرده است؛  نه تنها از این رمزارز بلکه از همه رمزارزهای سرتاسر جهان در جهت حفظ اهداف آنها حمایت می کند.

در ژانویه 2014 یعنی تنها چند ماه پس از راه اندازی این رمزارز ، جامعه دوج دسته ای از توکن ها جمع آوری کرد تا تیم سورتمه سواری جاماییکا را به المپیک زمستانی سوچی بفرستد. بنیانگذاران بدون هیچگونه انگیزه تبلیغاتی 27 میلیون دوج کوین که در آن زمان حدود سی هزار دلار می شد، را اهدا کردند. در واقع پالمر در یک میخانه محلی بود و قبل از اینکه بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است، مشخص شد که ارزش این توکن بالاتر رفته است.

در ماه مارس، بنیاد دوج کوین که یک نهاد غیرانتفاعی نشات گرفته از این رمزارز است، مقداری از این رمزارز را به ارزش 11000 دلار برای تامین بودجه ساخت چاه در کنیا جمع آوری کرد. هشتگ #Doge4Water  16.3 میلیون از این رمزارز را جمع آوری کرده و جامعه ای را پشت یک کوین شکل داد که ارزشی بیشتر از یک توکن دارد.

و این همان نکته اصلی است: دوج کوین در اصل خود رمزارزی است که چیزی بیش از یک پول ساده است. خودش را چندان جدی نمی گیرد، ولی به اندازه کافی جدی و مهم هست که بر همه چیز اثر بگذارد.

به نظر می رسد که این رمزارز خودش را به عنوان نمادی برای شکستن وضع موجود، قیام علیه اقتدار و کنترل مرکزی که بر امور مالی حاکم است ثبت کرده است.

و به همین دلیل است که طرفدارانش آن را دوست دارند.

پشت پرده دوج کوین

علاقه ایلان ماسک به دوج کوین

ایلان ماسک به وزن این کنایه که این رمزارز موفق به کسب چنین استقبالی شده است، افزوده و در اپ کلاب هاوس گفت که «سرنوشت عاشق کنایه است» و اینکه «سرگرم کننده ترین نتایج و کنایه آمیزترین نتیجه این خواهد بود که دوج کوین در آینده تبدیل به واحد پول کره زمین شود».

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که این نظر خاص در میان موجی از توییت هایی بیان شده است که بنیانگذار تسلا در حال سرگرم کردن بازار با آنها بود و بسیاری از آنها خودشان میم هایی در رابطه با توکن ها بودند.

با وجود کامنت مسخره آمیز ماسک در مورد این توکن مسخره آمیز، تاثیر او فوق العاده بود. با اوج گرفتن این شوخی های توییتری او که از اواخر ژانویه 2021 شروع شد، قیمت این رمزارز بیش از 800 درصد افزایش پیدا کرد.

ایلان ماسک و حمایتش از دوج کوین

جنبه کنجکاوی فرهنگ دوج کوینی

اگر حرف های ماسک را کنار بگذاریم، جذابیت اصلی دوج کوین این است که فراتر از جنبه های مالی پیش می رود. این رمزارز پدیده ای است که گروهی نابغه در زمینه فناوری، دیجیتال و امور مالی را از طریق طنز و حاشیه ولی با نظم کنار یکدیگر قرار داده است.

بنابراین اگرچه ممکن است در حال حاضر این رمزارز فقط نوعی دارایی بر روی کاغذ باشد، ولی رمزارزی است که به صورت یک الگوی میم کار خود را شروع کرده و ارزش خود را بالا برد. باید منتظر ماند و دید که آیا قرار است تبدیل به یک واسطه مالی واقعی شود یا اینکه نوسانات جدی بازار مانعی بزرگ برای آینده پایدار این رمزارز رقم می زند.

در حال حاضر ما فقط این را می دانیم که این رمزارز قبلا اثر خود را بر روی فرهنگ جامعه  رمزارزها گذاشته است و به ما مزه پولی که در آینده خواهیم داشت را چشانده است.