ارز های دیجیتال, دستهبندی نشده

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟ انقلاب جدید در ارزهای دیجیتال

شبکه های اجتماعی غیر متمرکز

نکات مهم:

  • شبکه های اجتماعی و رسانه ها در همه جا حاضر هستند – و حضور آنها کماکان ادامه خواهد داشت. اما مدلی که از آنها می شناسیم در حال تغییر است.
  • یک عدم تعادل قدرت گسترده در خصوص شبکه های اجتماعی وجود دارد. این پلتفرم ها بخش اعظم امتیازات را در اختیار خود دارند و کاربران کنترل و مالکیت اندک – حتی بر محتوای متعلق به خودشان – دارند.
  • شبکه های اجتماعی غیر متمرکز مبارزه با این قبیل کاستی ها را با کمک پاداش دادن به کاربران برای توجه به محتواهای این شبکه ها و همچنین با پاداش دادن به تولید محتوا در این شبکه ها، هدف قرار داده اند.
  • با کمک بلاک چین و همچنین ارز دیجیتال به طور خاص، فضا برای ایجاد شبکه های امن، شفاف و همراه با مشوق و پاداش وجود دارد.

همه ما کاربران شبکه های اجتماعی هستیم و اکثر ما از مشکلات و کاستی های آن آگاهیم، اما تفاوت شبکه های اجتماعی غیر متمرکز در چیست؟ اکنون زمان آشنایی با این واقعیت است.

شبکه های اجتماعی بدون شک از محبوبیت بالایی برخوردارند. این شبکه ها، به عنوان بسترهای دیجیتالی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، محتوا و اطلاعات، جوامع ساخته می شوند. با این شبکه ها به افراد فضایی داده می شود تا صدای خود را به شیوه هایی که قبلاً تجربه نکرده اند، به گوش سایرین برسانند.شبکه های اجتماعی یک محیط هیجان انگیز و سودمند برای به اشتراک گذاری محتوا و ایجاد اجتماع هستند. این فضاهای دیجیتالی اکنون حاضر و قابل استفاده هستند.

شبکه های اجتماعی سنتی
شبکه های اجتماعی سنتی

 

اما مدل فعلی رسانه های اجتماعی وب 2 ( نسل دوم) دارای نواقصی است که به شدت نیاز به برطرف کردن دارند. در این مقاله، ما با تکیه بر ایده پلتفرم های اجتماعی غیر متمرکز یا رسانه های اجتماعی وب 3 (نسل سوم) به بررسی این مشکلات و راه حل های احتمالی آنها می پردازیم.

مزایا و معایب توام شبکه های اجتماعی که می شناسیم:

با وجود اینکه شبکه های اجتماعی قابلیت ایجاد ارتباط بین افراد با علایق و سلایق مشابه را دارند، اما نحوه استفاده از این پلتفرم ها در حال حاضر دارای اشکالات آشکاری است.

شفافیت؟ چیزی در مورد آن نمی دانیم.

مشکل این است که وقتی هنگام ثبت نام در یک پلتفرم شرایط و ضوابط آنها را می پذیرید، در واقعیت نمی دانید که با چه چیزی موافقت کرده اید. این مشکل ناشی از عدم خواندن از طرف شما نیست. بلکه به این دلیل است که این پلتفرم نحوه استفاده از اطلاعات شما را فاش نمی کند. عدم شفافیت پلتفرم، اعتمادی را که ما به عنوان کاربران نهایی ممکن است به این پلتفرم نشان دهیم، سست می کند. شفافیت ضعیف در نهایت حقوق دیجیتالی کاربر را متاثر می سازد.

نبود مالکیت

مدل فعلی به کاربران امکان تملک داده ها، توجه یا محتوای رسانه ای آنها یا درآمد زایی از آنها را نمی دهد. ما اساساً این پلتفرم ها را با حجم عظیمی از محتوای چند رسانه ای و اطلاعات رایگان خود تغذیه می کنیم، بدون اینکه در ازای آن چیزی دریافت کنیم.

اما چرا؟

اگر پولی پرداخت نمی کنید، خود شما محصول هستید

شبکه های اجتماعی با در اختیار گرفتن داده های شما و فروش آنها به بازاریابان، اتخاذ الگوریتم های خاص و دستکاری تجربیات شما، رونق می گیرند. اگر یک کسب و کار هستید، هزینه داده ها را پرداخت می کنید. اگر کاربر هستید، این داده های شما هستند که از طرف شما فروخته می شوند.

به عبارت دیگر، اگر در تلاش برای کسب هرگونه مخاطب در شبکه های اجتماعی هستید، باید هزینه های هنگفتی در ازای آن بپردازید. بازاریابی شبکه های اجتماعی یک صنعت بزرگ مبتنی بر تبلیغات هدفمند و حمایت شده و بیانیه هایی است که در هر گوشه ای در کمین هستند. اگر یک کسب و کار هستید، هزینه آن را پرداخت می کنید. اگر کاربر هستید، اشتراک رایگان به قیمت موج تبلیغات است. به خاطر توجهی که مجبور هستید به آنها معطوف کنید و البته به ازای آن پاداشی دریافت نمی کنید.

بهتر است این را همانطور که هست نامگذاری کنیم: استثمار دیجیتالی.

درآمد زایی شبکه های اجتماعی
درآمد زایی شبکه های اجتماعی

 

قطعه پازل برای حل مشکل

آنجایی که شبکه های اجتماعی سنتی کم می آورند، یک مدل بهتر و جامعه محور وجود دارد که می تواند چماق اجتماعی را برداشته و از موانع و مشکلات عبور کند.

اینجاست که شبکه های اجتماعی غیر متمرکز وارد صحنه می شوند.

برتری شبکه های اجتماعی غیر متمرکز در این است که بسته به پلتفرم، آنها مانند سایر پلتفرم های شبکه های اجتماعی طراحی شده اند. ارسال محتوا، اشتراک گذاری، مشارکت، اظهار نظر، دوبار ضربه زدن و هشتگ گذاری برای محتوای مورد علاقه خود. اما پلتفرم های غیرمتمرکز اجزای بیشتری را برای ارائه دارند: رویکردی جامعه محور که شفافیت، حفظ حریم خصوصی و مشوق ها را بهبود می بخشد.

هر پلتفرم کمی متفاوت عمل می کند و رویکرد متفاوتی برای مقابله با موانع شبکه های اجتماعی متمرکز دارد. بنابراین برای بررسی مزایای آنها، به چند پلتفرم غیر متمرکز و نحوه تغییر آنها در بازی می پردازیم.

STEEMit

تمرکز STEEMit بر وبلاگ نویسی و انتشار محتوا است. این شبکه به صورت ترکیبی از Reddit و Medium بوده که مبتنی بر بلاک چین است و به کاربران برای انتشار و تعامل با محتوا در این پلتفرم با ارز دیجیتال STEEM خود پاداش می دهد. این دقیقاً همان چیزی است که STEEMit را از همتایان سنتی خود متمایز می کند. کاربران به خاطر ابراز موافقت یا انتشار محتوای خود پاداش مالی دریافت می کنند. محتوا اکوسیستم خاص خود را توسعه می دهد و می توان یک اقتصاد دیجیتالی را در بستر این پلتفرم ایجاد کرد.

شبکه اجتماعی غیر متمرکز STEEMit
شبکه اجتماعی غیر متمرکز STEEMit

 

توییتر جدید Aave

Aave نیز پروژه دیگری است که به دنبال شکستن مرزها در شبکه های اجتماعی است. اخیرا بنیانگذار Aave در پاسخ به جک دورسی مالک توییتر گفته که :”Aave باید توییتر را بر روی بستر اتریوم بسازد”. این در پاسخ به برنامه دورسی برای ایجاد یک توییتر مبتنی بر بلاک چین بود.

این پاسخ شاید کمی جسورانه باشد، اما این توییت اهمیت خود را در برنامه های آتی حفظ می کند. بنیانگذار Aave تایید کرده که آنها قصد دارند یک پلتفرم غیرمتمرکز راه اندازی کنند که مانند توییتر عمل می کند، اما برای تولیدکنندگان محتوا امکان مالکیت کامل و کسب درآمد از محتوای خود را فراهم می نماید.

فرصتی که برای کاربران وجود دارد این است که این پلتفرم بخشی از اکوسیستم پر رونق مبتنی بر بلاک چین اتریوم باشد که پتانسیل بالایی برای کسب سود از محتوا بدون سرازیر شدن یکطرفه درآمد به سوی صاحبان پلتفرم دارد.

شبکه اجتماعی غیر متمرکز Aave
شبکه اجتماعی غیر متمرکز Aave

شبکه اجتماعی غیر متمرکز Aave

شبکه های اجتماعی غیر متمرکز – قدرت برای مردم

برتری نحوه عملکرد پلتفرم های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین در چیزی است که آنها می توانند به کاربران بدهند، نه آنچه که آنها قصد دارند از آنها بگیرند. تمرکز اصلی در جامعه بر اتخاذ رویکرد “قدرت برای مردم” است.

نتیجه این رویکرد؛ شفافیت بین کاربران و کسانی است که در پشت صحنه این پلتفرم قرار دارند. اطلاعات به اشتراک گذاشته می شود، سیستم به ایجاد محتوا و توجه پاداش می دهد. به جای یک سلسله مراتب با بستر انحصاری درآمدزایی و استفاده از داده های کاربران، این یک همزیستی اجتماعی است که در آن همه برنده می شوند.

آینده شبکه های اجتماعی – جرقه ای برای یک انقلاب اجتماعی

شبکه های اجتماعی غیر متمرکز پدیده جدیدی نیست، اما مورد توجه قرار گرفته است. با توجه بیشتر، بودجه بیشتری کسب می شود که به این پلتفرم ها و پروژه ها امکان رشد می دهد.

هر چه شبکه های بیشتری از ریشه های غیر متمرکز رشد می کنند، ما نیز نظاره گر اکوسیستم های اجتماعی کاربر محور بیشتری خواهیم بود که مبتنی بر مالکیت فردی داده ها هستند. این فضا (به معنای واقعی کلمه) فضای جالبی برای عضویت و فعالیت خواهد بود.

بنابراین، حواستان به این فضا باشد، شاید یک انقلاب رادیکال در رسانه های اجتماعی در افق پیدا باشد. اگر به اطلاعات عمیق تر در این زمینه علاقمند هستید، ما یک دوره از اپیزود های بلاک برای شما آماده کرده ایم!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها