دستهبندی نشده

خطر نگهداری ارز دیجیتال در صرافی

exchange risk

چرا نباید ارز دیجیتال را در صرافی نگهداری کرد؟

مستقل از اینکه در دنیای ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید، یا سالها هست که فعالیت میکنید، این اشتباه رایج همه ما هست: نگهداری دارایی در اکسچنج با صرافی ها. مشخصا سایت های صرافی مثل بایننس و کوین بیس، روزانه صدها هزار ترنزکشن (انتقال) را انجام می دهند و شاه راههای انتقال و تبدیل بیت کوین و سایر ارزها هستند. در واقع مهم نیست که این صرافی ها چقدر معتبر هستند، همواره با استفاده کردن از صرافی ها هزینه های مخفی و ریسک های مخفی را به خودتان تحمیل میکنید. مهمترین چیزی که باید بدانیم این هست که ارز دیجیتالی مثل بیتکوین یک دارایی امانی هست در اختیار صرافی. به عبارت دیگر تا زمانی که بیتکوین خود را از صرافی به والت (کیف پول) شخصی خودتان منتقل نکرده اید، شما واقعا مالک ان نیستید.

امکان حمله هکر ها به صرافی ها

زمانیکه ارز دیجیتال خود را در صرافی خریداری می کنید و همچنان انجا نگهداری میکنید، همچنان در حضانت صرافی هست و طبیعتا در مخاطره انواع حمله قرار دارد. شاید آن صرافی یک روز ورشکسته شود، ضمانت دارایی شما کجا هست؟ این مشکل در ارتباط با مردم ایران شاید دو چندان باشد چرا که در چنین شرایطی با بهانه کردن تحریم های بین المللی حداقل پاسخگویی را به کاربران ایرانی خواهند داشت! حتما بارها در مورد مشکلاتی که برای کاربران ایرانی به دلیل بلوک شدن دارایی هایشان به دلایل (مبارزه با پولشوییKYC) شنیده اید که خطر مضاعفی برای نگهداری ارز های دیجیتال شما در صرافی ها هست. تنها راه حل برای این مشکل این هست که شما کیف پول خودتان را، به همراه کلید های خصوصی آن، داشته باشید , تا پس از خرید ارزتان بلافاصله آن را از صرافی خارج کنید.

صرافی ها برای نگهداری ارزهای شما امن نیستند!

طبیعتا صرافی ها بهترین محل برای خرید ارزان و آسان ارزهای دیجیتال هستند. اما چون هر روز و همواره مورد توجه و حمله مجرمان سایبری هستند، محل مناسبی برای نگهداری دارایی شما نیستند. شما باید بدانید در طی سالهای گذشته هزارن هزار بیتکوین از صرافی ها دزدیده شده است و صرافی ها هم مسئولیتی در قبال کاربرانشان برای جبران خسارت ندارند!! از طرفی، زمانی که شما ارز دیجیتالی را خریداری می کنید، صرافی آن را در والت مرکزی خودش نگهداری می کند و عملا ترنزکشنی در شبکه بیتکوین اتفاق نمی افتد. به این ترتیب صرافی لازم نیست هزینه انتقال شبکه را روی هر خرید شما بپردازد. به عبارتی به این ترتیب کلی پول ذخیره میکند.ce

در حساب کاربری شما نوشته می شود که چقدر بیتکوین در والت شما هست. اما در واقع آن دارایی که میبینید فقط یک عدد است , که در یک فایل اکسل ذخیره شده در مقابل آن اسم شما قرار دارد. در واقعیت بیتکوینی که خریداری کردید در والت مرکزی صرافی می ماند و اختیار و کلید خصوصی آن والت هم در اختیار صرافی هست!! هر سودی که دارایی شما می کند هم عملا سود صرافی است!!! و چه کسی می داند، شاید صرافی تصمیم بگیرد یک روز دارایی شما را برای خودش بردارد!! طبیعی هست با اینکار اعتبارش را از دست خواهد داد؛ اما در دنیای کریپتو که نظارت چندانی هم وجود ندارد، شما دارایی خود را از دست می دهید. زمانی که شما بعد از خرید ارزتان, آن را به کیف سخت افزاری خودتان منتقل می کنید، لازم است که به شما تبریک بگویم، چرا که حالا شما به معنای واقعی مالک آن هستید و کنترل کامل روی ارزتان دارید.

راه حل نگهداری امن ارز های دیجیتال

کیف پول سخت افزاری مثل ترزور یا لجر (لدجر) یک راه حل امن جهت نگداری کلید های خصوصی به صورت افلاین است , تا از هر نوع حمله آنلاین یا مشکلات صرافی ها در امان باشد. البته کیف پولهایی مجانی و منبع باز open source مثل Electrum هم می تواند راه حل ارزان و امنی برای شروع باشد. کیف پول سخت افزاری مکانی امن برای ارز های دیجیتال است که حتی از دست حرفه ای ترین هکر ها کاری برای دزدیدن دارایی شما بر نمی آید. کیف پول های سخت افزاری همیشه آفلاین هستند و کلمات بازیابی از راه ابنترنت قابل انتشار نیستند. به علاوه انجام هر تراکنش در کیف پول ها با تایید دستی و فشردن دکمه های کیف پول ها امکان پذیر است. در مقاله ای که با عنوان ” 10 مورد از بهترین کیف پول سخت افزاری 2022” منتشر کرده ایم می‌توانید بهترین کیف پول های سخت افزاری را مشاهده و انتخاب کنید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها