آموزش کیف پول سخت افزاری لجر

نحوه تشخیص لجر نانو ایکس تقلبی و اصلی

کیف پول لجر تقلبی

آموزش تشخیص اصالت یعنی اصل یا تقلبی بودن کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس به صورت کامل از روش های مختلف همراه با تصویر قرار گرفته تا به شما کمک کند با تشخیص لجر نانو ایکس تقلبی یا دستکاری شده از خرید جلوگیری کرده و امنیت دارایی دیجیتال خود را حفظ کنید.

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس دارای ترکیبی از سخت افزار (تراشه) و نرم افزار لجر لایو (Ledger Live) بصورت امنیتی می‌باشد که به شما امکان تشخیص آسان دستگاه های تقلبی با اصل را خواهد داد.

چند بررسی ساده زیر به شما امکان تشخیص دستگاه اصل را خواهد داد.

  • همیشه از فروشگاه ها و افراد معتبر خرید کنید و بررسی کنید محصول لجر شما ساخت کشور فرانسه باشد.
  • بررسی محتویات داخل جعبه محصول لجر شما (دقت کنید که مطابق با لیست لجر باشد )
  • وضعیت برگه بازیابی را مشاهده کنید (در داخل جعبه برگه های بازیابی وجود دارد، مطمئن باشید برگه ها سالم و دست نخورده اند)
  • حالت اولیه دستگاه در زمان نصب را بررسی کنید.

دقت کنید که دستگاه های لجر می‌تواند دست دوم باشد و نه تقلبی و از قبول هرگونه دستگاه استفاده شده خودداری کنید.

چگونه لجر نانو ایکس تقلبی را تشخیص دهیم ؟

از فروشگاه های معتبر خرید کنید !

وب سایت لجر به مشتریان توصیه می‌کند که محصول خود را از نمایندگی های اصلی تهیه کنند که در کشور های زیر وجود دارند :

  • آمریکا (USA)
  • کانادا (Canada)
  • انگلیس (United Kingdom)
  • آلمان (Germany)
  • فرانسه (France)
  • اسپانیا (Spain)
  • ایتالیا (Italy)
  • ژاپن (Japan)

و در آخر به این مساله می‌پردازد که خرید از فروشندگان دیگر به معنی تقلبی بودن دستگاه نیست، کافیست در زمان خرید به نکاتی که ذکر می‌کنیم عمل کنید.

در ایران میتوانید لجر نانو ایکس را از فروشگاه لجر نانو خریداری کنید که تضمین میکند کیف پول سخت افزاری ارسال شده اورجینال است و محصول مستقیما از شرکت لجر تهیه می‌شود.

محتویات جعبه لجر‌ نانو ایکس را بررسی کنید

از طریق لیست زیر و تصویری که در زیر قرار دادیم، جعبه ی لجر نانو ایکس خریداری شده ی خود را چک کنید !

 

محتویات جعبه لجر نانو ایکس

 

جعبه لجر نانو ایکس شامل چه چیزهایی است:

  • دستگاه لجر
  • سه نوع برگه شامل : کارت شروع به کار، کارت نحوه استفاده و نحوه نگهداری، سه برگه لیست ریکاوری
  • جاکلیدی
  • کابل اتصال
  • مقوای حاوی نام Ledger و لوگو لدجر
  • مقوای حاوی کلمه Hello

در صورتی که موارد ذکر شده ناقص بود احتمالا جعبه قبلا باز شده و ممکن است دستگاه دست دوم یا دستکاری شده باشد.

برگه ریکاوری لجر نانو ایکس را چک کنید !

برگه های ریکاوری لجر خودتان را حتما چک کنید و مطمئین شوید که کاملا خالی است.

برگه ریکاوری

 

شرکت لجر هیچگاه شکل یا مثالی از کلمات را روی برگه های شما ارائه نمی کند و برگه مانند تصویر باید خالی باشد.

در صورتی که برگه شما دارای کلمات درج شده بود و یا خالی نبود به هیچ وجه این دستگاه برای شما ایمن نیست و حتما با پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید.

بررسی کنید که لجر نانو ایکس از قبل پیکر بندی نشده باشد!

این موضوع را می‌توانید در زمان روشن کردن دستگاه و نصب متوجه شوید. چرا که دستگاه از قبل پیکربندی شده از شما PIN کد می‌خواهد، در صورتی که می‌بایست، PIN کد را شخص شما باید تنظیم کنید.

هر زمان برای اولین بار دستگاه از شما PIN کد خواست آن دستگاه ایمن نیست.

شرکت لجر می‌گوید : هیچگاه ما هیچ نوع پین کدی را به صورت پیشفرض ارائه نمی کنیم بلکه شخص پین کد را انتخاب می‌کند.

بررسی اصالت لجر نانو ایکس از طریق اتصال به لجر لایو

اصلی ترین موضوع که تقلبی بودن کیف پول های لجر را سخت و غیرممکن میکند اتصال دستگاه های لجر به نرم افزار لجر لایو می‌باشد. توجه کنید که همیشه نرم افزار لجر لایو را از طریق منابع رسمی که وب سایت لجر معرفی کرده دانلود کنید.

نسخه اصلی لجر لایو برای دستگاه ها و گوشی های مختلف را صفحه مقابل دریافت کنید : دانلود لجر لایو

سیستم راه اعتماد لجر چطور کار میکند ؟

به زبان ساده، هر بار که شما از لجر خود می‌خواهید استفاده کنید و تغییر مهمی در کیف خود ایجاد کنید، مثل نصب کردن یک آپ جدید، یا به روز رسانی کردن فریمور ان، باید از “راه اعتماد”عبور کنید و لجر خود را اعتبار سنجی کنید. عملیات اعتبار سنجی اینطور انجام می‌شود: از سرور امن لجر، یک چلنج به صورت یک عدد برای سخت افزار لجر ارسال میشود. میکروکنترلر این چلنج را حل میکند و پاسخ به صورت امضایی عمل میکند که صحت دستگاه تایید میشود. اگر پاسخ غلط باشد، بدین معنا هست که امضا فیک است و دستگاه اصالت ندارد. اگر دستگاه اصل باشد، میتواند با سرور لجر کار کند. در مقابل برای دستگاه فیک لجر شما ان را بلاک می‌کند.

در تصویر زیر نحوه عملکرد این سیسیتم اصالت سنجی به صورت شماتیک نمایش داده شده است.

root

بدیهی است که با وجود این اعتبار سنجی لجر نیازی به سیل یا هولگرام اصالت ندارد! نه تنها در زمان خرید، حتی اگر مدت طولانی از کیف خود استفاده نکرده اید می‌توانید اصالت ان را به سادگی و با نصب یک اپلیکیشن مجدد تست کنید. بنابرابن میتوان گفت خرید لجر خیلی کار ساده ای است چون شما یک دستیار هوشمند با خود دارید که اصالت لجرتان را هر روز تست کند.

تشخیص اصالت سخت افزاری بورد و میکروکنترلر کیف پول لجر نانو ایکس

یکی از حرفه ای ترین راه های بررسی اصل بودن لجر نانو ایکس بررسی اصالت، سلامت و بی عیب بودن سخت افزاری دستگاه است. در این مقاله به شما می‌آموزیم نانو ایکس دستکاری شده را از نسخه اصلی تشخیص دهید. توجه کنید، تنها راه مورد سوء استفاده قرار گرفتن دستگاه شما همین دستکاری برد اصلی است.جهت بررسی بورد اصلی (مادربرد) یا اصطلاحاً میکروکنترولر لجر نانو ایکس لازم هست که دستگاه خود را باز کنید.

این درحالی است که باز شدن لجر ممکن است باعث از بین رفتن گارانتی یا آسیب به ان در حین جمع کردن مجدد آن شود. هر نوع آسیب به دستگاه در حین باز و بسته کردن بر عهده مشتری است و امکان از بین رفتن گارانتی شما نیز هست. در صورتی که میخواهید دستگاه خود را باز کنید حتما در دفتر خدماتی لجر سرویس و با کمک متحصصین ما اینکار را انجام دهید.

تا زمان نگارش این مقاله (پاییز ١٤٠٠) لجر نانو ایکس، لجر نانو ایکس در ٤ نسخه متفاوت به بازار عرضه شده است. بر روی مادربرد نسخه ١ و ٢ و ٣ میکروچیپ یا میکروکنترلر مدل STM32WB35 و نسخه ٤ داری میکروچیپ مدل STM32WB55 نصب شده است. توجه کنید در هر ٤ مدل در صورتی که مادربورد دستکاری شده باشد، زمان راه اندازی دستگاه و برنامه لجر لایو به شما اخطار میدهد و شما امکان راه اندازی نخواهید داشت. تصاویر با کیفیت بالای صفحات مادربرد (رو و پشت بورد الکترونی) در زیر امده است.

نسخه شماره ١:  کیت الکترونیکی مشکی رنگ است. one circuit

 

  نسخه شماره ٢:  کیت الکترونیکی مشکی رنگ است. two circuit نسخه شماره ٣:  کیت الکترونیکی مشکی رنگ است.   three circuit نسخه شماره ٤:  کیت الکترونیکی سبز رنگ است. four circuit  

همچنین جهت تصدیق اصالت دستگاه یک نسخه امن وجود دارد که میتوانید با اجرا کردن کد پایتون زیر به ان دست یابید نسخه اصلی کد را نیز همچنین میتوانید در گیت هاب پیدا کنید.  

نکته مهم !

دستگاه لجر هیچ گونه هولگرام و یا مهر و مومی بروی بسته بندی های خود ندارد و شرکت لجر از عمد این کار را انجام داده چرا که مدعی است جعل کردن هرگونه هولوگرام و مهرومومی بسیار آسان است. به جای آن استفاده از یک تراشه امنیتی ایمن در لجر، این دستگاه را کاملا غیر قابل جعل و تقلب کرده. در نظر داشته باشید که جعبه لجر آکبند و باز نشده شامل سلفون می‌باشد. یکی از شاخصه های نو بودن دستگاه را می‌توان این سلفون نامید، اما لزوما سلفون داشتن به مفهوم اصل بودن دستگاه نخواهد بود.

گواهی عنصر امن

عنصر امن خود در کارخانه با یک گواهی خاص شخصی‌سازی می‌شود که نشان می‌دهد این دستگاه توسط لجر تولید شده است. شما می‌توانید با اجرای کد زیر، اعتبار اصالت دستگاه را بررسی کنید:

pip install –no-cache-dir ledgerblue

python -m ledgerblue.checkGenuineRemote –targetId 0x33000004

سورس کد مربوط به این موضوع در این نشانی موجود است.

اعتبارسنجی اپلیکیشن

هنگامی که یک اپلیکیشن را باز می‌کنید، اگر اپلیکیشن مورد نظر توسط لجر امضاء نشده باشد، یک هشدار “Non Genuine” نمایش داده می‌شود. همچنین هنگام بوت شدن به نسخه اصلاح شده‌ی رابط کاربری (مانند آنچه در نشانی موجود است)، یک پیام هشدار نمایش داده می‌شود.

کد ریشه اعتماد (Root of trust)

ریشه اعتماد برای بچ فعلی، کلید عمومی secp256k1 زیر است:

0490f5c9d15a0134bb019d2afd0bf2971497384597
06e7ac5be4abc350a1f818057224fce12ec9a65de18ec34
d6e8c24db927835ea1692b14c32e9836a75dad609
 

سوالات متداول درباره اصالت لجر نانو ایکس

خیر فقط کیفیت ساخت پایینی دارند

در صورتی که محتویات آن کامل باشد و توسط نرم افزار لجر لایو اصلی تشخیص داده شود، بله. لجر شما اصلی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید درخشان

سلام پشتیبان محترم من مشکلی واسم پیش اومده هنگام ارسال کوین به صرافی که عکس گذاشتم داخل تلگرام میشه لطف کنید راهنمایی کنید

ایمان

ممنون از مقاله آموزنده
با این حساب اصلا مهم نیست لجر ریپک باشه!!!! چون اصالت از سرور لجر تایید میشه!
منظورم از لحاظ امنیتی بود.
راهنمایی کنین!

Amir

سلام خسته نباشید. من میخوام دستگاه لجر نانو ایکس بخرم ب نظرتون خرید از خود لجر در فرانسه امن تره یا از آمازون؟ البته واس ایران ن ترکیه میخریمش

حمید

با سلام
اگر دستگاه استفاده شده را دوباره ریست کلی بزنیم
۱۲ کلمه قبلی را میدهد یا جدید؟؟

پریسا

سلام خسته نباشید.
لجرنانو اکس خریدم که باز شده، ولی استفاده نشده( در اروپا خریدم) ولی برای اطمینان از کجا متوجه بشم که از قبل استفاده شده و آیا فروشنده می‌تواند سواستفاده از آن انجام بدهد؟
با سپاس

پری فلاح

سلام استاد
لطفا بفرمائید یکبار دیگه ، اگه دستگاه از قبل استفاده شده باشه رو از کجا بفهمیم
ممنون

پشتیبانی لجر نانو
پاسخ به  پری فلاح

سلام با توجه به مکانیزم امنیتی لجر در هر صورتی که از دستگاه قبلا استفاده شده باشد روی دستگاه از شما درخواست پین خواهد شد , در هر بار نصب 24 کلمه جدید به کاربر داده می شود که حتی در صورتی که قبلا نیز از دستگاه استفاده شده باشد شما با نصب اکانت جدید می توانید 24 کلمه ریکاوری جدید را دریافت کنید